איך פליימוביל יכול לעזור לילדים על הרצף האוטיסטי: משחק, למידה ופיתוח כישורים חברתיים
- Neta Brandt
- 26 באוג׳ 2024
- זמן קריאה 3 דקות
פליימוביל הוא לא רק משחק לילדים – הוא גם כלי רב ערך לפיתוח כישורים אצל ילדים על הרצף האוטיסטי. באמצעות הדמויות הקטנות והתפאורות המגוונות, ניתן לשפר תקשורת, לתרגל מיומנויות חברתיות ולפתח דמיון, וכל זאת תוך התאמה לגישות טיפוליות שונות. בפוסט הזה נבחן כיצד פליימוביל יכול לשמש ככלי חינוכי יעיל עבור ילדים על הספקטרום האוטיסטי.
1. פיתוח כישורים חברתיים ותקשורת
אחד האתגרים המרכזיים עבור ילדים על הרצף האוטיסטי הוא פיתוח מיומנויות תקשורת והבנת אינטראקציות חברתיות. המשחק עם פליימוביל מאפשר יצירת תרחישים יומיומיים שמאפשרים לילדים לתרגל תקשורת ויחסים חברתיים בסביבה בטוחה ונעימה.
איך זה עובד? הורים ומטפלים יכולים להציג סיטואציות חברתיות באמצעות הדמויות – כמו ביקור בבית קפה, פגישה עם חברים או יציאה לטיול – ולעודד את הילד לתקשר עם הדמויות. לדוגמה, ניתן לדמות שיחה בין שתי דמויות ולשאול את הילד מה לדעתו יגידו הדמויות בסיטואציה כזו.
2. שיפור יכולות משחק תפקידים ודמיון
ילדים על הרצף האוטיסטי עשויים להתקשות במשחקי דמיון ובמשחקי תפקידים. עם זאת, המשחק עם פליימוביל, שמבוסס על עולמות מציאותיים ודמויות שקל להזדהות איתן, מהווה נקודת התחלה מצוינת לתרגול משחק דמיון ובניית עלילות פשוטות.
איך זה עובד? אפשר ליצור סיפור פשוט שבו דמות אחת עוזרת לדמות אחרת, כמו במצב שבו אחת מהן איבדה משהו וצריכה עזרה. כך, הילד מתנסה ביצירת נרטיב דמיוני ומתרגל את הכישורים הדרושים לכך.
3. הפחתת חרדה ותחושת שליטה
עבור ילדים על הרצף, התמודדות עם סיטואציות חדשות ולא צפויות יכולה להיות מאתגרת ומעוררת חרדה. משחק עם פליימוביל מאפשר לילדים לחקור ולשלוט בסיטואציות, מה שמעניק להם תחושת ביטחון ושליטה על הנעשה.
איך זה עובד? ניתן לבנות עם הילד סביבה מדומה (כמו בית או בית ספר) ולתת לו לנהל את הדמויות בעצמו, לבחור את התרחישים ולתכנן מה יקרה. תחושת השליטה הזו יכולה לעזור לו להבין ולהתכונן לסיטואציות בחיי היום-יום.
4. שיפור מוטוריקה עדינה
המשחק עם הדמויות והאביזרים הקטנים של פליימוביל, כמו גם הרכבת הסטים, מצריך שימוש במוטוריקה עדינה – מיומנות חשובה במיוחד לפיתוח אצל ילדים על הרצף. הפעילות הפיזית של החזקת חלקים קטנים ושילובם במשחק תורמת לשיפור היכולת המוטורית ומחזקת את שרירי הידיים.
איך זה עובד? אפשר להנחות את הילד לבנות סצנה מסוימת, לחבר חלקים כמו דלתות, חלונות או רהיטים, או להציב דמויות ואביזרים במקום הנכון. התהליך משלב ריכוז, תכנון ושימוש במוטוריקה עדינה, וכל זאת תוך כדי משחק מהנה.
5. לימוד על מצבים חברתיים והבנת קודים חברתיים
באמצעות פליימוביל ניתן לדמות סיטואציות חברתיות מורכבות שמאפשרות לילדים ללמוד על קודים חברתיים ולהבין תגובות של אנשים במצבים שונים. ניתן לדמות תרחישים כמו תור במרפאה, מפגש משפחתי או פגישה עם חברים ולשוחח על איך ראוי להתנהג בסיטואציות אלה.
איך זה עובד? אפשר ליצור עם הילד סצנות של "נכון ולא נכון" ולהסביר מהי התנהגות חברתית מקובלת ומה פחות מתאים. כך הילד יכול ללמוד על נורמות חברתיות ולהבין איך להגיב במצבים שונים בחיי היום-יום.
6. משחק בקבוצה ושיתוף פעולה
פליימוביל הוא כלי מצוין לעידוד משחק משותף ושיתוף פעולה בין ילדים. המשחק בקבוצה מאפשר לילדים לתרגל אינטראקציות חברתיות, חלוקת משימות ושיתוף פעולה בדרך יצירתית ומהנה.
איך זה עובד? אפשר לארגן מפגש משחק שבו כמה ילדים משחקים יחד, כל אחד עם תפקיד משלו בסיפור שהם יוצרים ביחד. לדוגמה, כל ילד יכול להיות אחראי על אזור אחר בעיר פליימוביל ולשתף פעולה עם הילדים האחרים כדי להפעיל את העיר בצורה תקינה.
7. שימוש במשחק ככלי טיפולי
מטפלים רבים משלבים את פליימוביל כחלק מהטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי. המשחק משמש ככלי להבעה רגשית, לתרגול כישורי תקשורת ולעיבוד חוויות. במהלך המשחק, המטפל יכול להבין טוב יותר את עולמו הפנימי של הילד ולעזור לו להתמודד עם אתגרים.
איך זה עובד? המטפל יכול ליצור סיטואציה שמדמה אתגר שהילד מתמודד איתו, כמו פחד מביקור אצל הרופא או מצבים מלחיצים אחרים. תוך כדי המשחק הילד יכול להביע את חששותיו ולהתמודד איתם בצורה חיובית, והמטפל יכול להציע פתרונות ולהנחות את הילד להתמודד עם הקשיים.
לסיכום:
השימוש בפליימוביל ככלי חינוכי וטיפולי לילדים על הרצף האוטיסטי מציע שילוב ייחודי של משחק מהנה עם פיתוח כישורים חשובים לחיים. המשחק מאפשר יצירת סביבה תומכת, בטוחה וגמישה שבה הילד יכול ללמוד, להתפתח ולהתנסות במגוון כישורים בקצב שלו. באמצעות משחק ממוקד, הילדים יכולים לשפר את יכולותיהם בתחומים רבים – והכי חשוב, ליהנות מהתהליך.
תגובות