שימוש מקצועי בפליימוביל ככלי טיפולי לילדים
- Neta Brandt
- 10 בספט׳ 2024
- זמן קריאה 3 דקות

פליימוביל הוא אחד מהמשחקים הפופולריים ביותר בעולם, וכיום לא מדובר רק בכלי משחקי לשעות הפנאי אלא גם ככלי טיפולי רב עוצמה המשמש מטפלים מקצועיים בעבודה עם ילדים. השימוש בפליימוביל ככלי טיפולי מאפשר למטפלים לגשת לעולמם הפנימי של הילדים בצורה ידידותית, משחקית ולא מאיימת. להלן התיאור המפורט של סוגי הטיפולים היתרונות והשימושים של פליימוביל בטיפול בילדים.
סוגי טיפולים שבהם פליימוביל נמצא בשימוש
1. טיפול רגשי ופסיכולוגי: בטיפול רגשי, פליימוביל מסייע לילדים לבטא רגשות מודחקים ולשפר את יכולת ההתמודדות עם מצבים רגשיים מורכבים.
2. טיפול בעבודה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי: פליימוביל משמש לעידוד אינטראקציות חברתיות ולשיפור מיומנויות תקשורתיות.
3. טיפול באמנות: פליימוביל משתלב בטיפולים באמנות כשילוב של משחק יצירתי שמסייע להביע רגשות וליצור חיבורים רגשיים.
4. טיפול באמצעות משחק (Play Therapy): בטיפולים אלו, פליימוביל משמש ככלי מרכזי המאפשר לילדים להתמודד עם מצבי לחץ וטראומה דרך משחק סוציודרמטי.
יתרונות השימוש בפליימוביל בטיפול בילדים
1. הפחתת חרדה והגברת תחושת ביטחון:
מחקרים מראים כי המשחק מאפשר לילדים לעבד רגשות ומחשבות מבלי לחוש לחץ לדבר עליהם ישירות. פליימוביל יוצר סביבה בטוחה ולא מאיימת המאפשרת ביטוי עצמי (Cattanach, A. (2009). Play Therapy with Children).
2. הבעה רגשית ותקשורת:
פליימוביל מהווה כלי חשוב בהבעה של רגשות מורכבים שאינם ניתנים להבעה במילים, במיוחד אצל ילדים צעירים או כאלה עם קשיים תקשורתיים. במחקר שנערך על ידי ד"ר Sue Jennings, נמצא כי שימוש בדמויות ובסצנות מוכרות מעודד את הילד לדבר על חוויותיו (Jennings, S. (2011). Dramatherapy and Play Therapy: Exploring the Dividing Line).
3. שיפור כישורים חברתיים:
מחקרים מצביעים על כך שמשחקים קבוצתיים עם פליימוביל יכולים לשפר מיומנויות חברתיות כגון תקשורת, פתרון בעיות ועבודה בצוות. מחקר של D. Landreth ו-L. Bratton הראה כי ילדים שטופלו בטיפול באמצעות משחק הציגו שיפור משמעותי במיומנויות החברתיות שלהם (Landreth, G. L., & Bratton, S. C. (2006). Child Parent Relationship Therapy (CPRT)).
4. עיבוד טראומות וחוויות מורכבות:
הפליימוביל מאפשר לילדים לשחזר סצנות מעולמם הפנימי ולהתמודד עם חוויות טראומטיות בצורה בטוחה ומודרכת. מחקרים בתחום הטיפול בילדים חשפו כי משחק שחזורי יכול לסייע בהתמודדות עם פוסט-טראומה אצל ילדים (Gil, E. (2015). Working with Children to Heal Interpersonal Trauma).
שיטות יישום של פליימוביל בטיפול
בחירת סצנה ומשחק חופשי:
השימוש בפליימוביל מאפשר יצירת סצנות שונות מתוך חיי הילד, וניתן לשחק בהם בצורה חופשית או מודרכת כדי להמחיש מצבים רגשיים או חברתיים. לדוגמה, במחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן, נמצא כי משחק חופשי בפליימוביל עוזר לילדים עם הפרעות רגשיות להתמודד עם פחדים וחרדות (Ray, D. C. (2011). Advanced Play Therapy: Essential Conditions, Knowledge, and Skills for Child Practice).
2. בניית סיפורים ומשחקי תפקידים:
בניית סיפורים מאפשרת לילדים ליצור דמויות ומצבים המתארים את רגשותיהם וחוויותיהם. מחקר של ד"ר Eliana Gil מצא כי יצירת סיפורים עם דמויות פליימוביל מאפשרת לילדים לעבד רגשות של כעס, פחד ועצב (Gil, E. (2014). Play in Family Therapy).
3. פתרון קונפליקטים:
באמצעות שחזור סצנות קונפליקטיביות ניתן לתרגל פתרונות והתנהגויות אלטרנטיביות. מחקרים של Bratton ו-Ray מדגימים כי ילדים הנחשפים למצבי קונפליקט במשחק לומדים להתמודד בצורה טובה יותר גם במציאות (Bratton, S. C., Ray, D. C., Rhine, T., & Jones, L. (2005). The Efficacy of Play Therapy With Children: A Meta-Analytic Review of Treatment Outcomes).
4. עבודה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי: מחקרים מראים כי פליימוביל יכול להיות כלי אפקטיבי בשיפור מיומנויות תקשורת ואינטראקציה חברתית אצל ילדים עם אוטיזם. במחקר שנערך על ידי Kasari ו-Paparella נמצא כי משחק סוציודרמטי בפליימוביל מעודד ילדים על הספקטרום האוטיסטי ליזום ולהגיב אינטראקטיבית (Kasari, C., & Paparella, T. (2008). Social Skills Interventions for Children with Autism).
סיכום
פליימוביל ככלי טיפולי מציע גישה חדשנית, יצירתית ולא מאיימת לעולמם הרגשי של ילדים. המשחקים והדמויות מאפשרים יצירת תקשורת חופשית, הבעה רגשית ועיבוד חוויות בצורה בטוחה ומובנית. השימוש בפליימוביל בטיפול ממשיך לצבור תאוצה בזכות מחקרים שמדגישים את יעילותו בשיפור הרווחה הנפשית של ילדים.
רוצים לשלב את הכוח המרפא של פליימוביל בטיפול שלכם? בקרו באתר שלנו לרכישת מגוון סטים ודמויות של פליימוביל והתחילו להעצים את הילדים כבר היום!
להלן הרפרנסים המלאים למאמרים שצוטטו:
1. Cattanach, A. (2009). Play Therapy with Children. Routledge.
2. Jennings, S. (2011). Dramatherapy and Play Therapy: Exploring the Dividing Line. Routledge.
3. Landreth, G. L., & Bratton, S. C. (2006). Child Parent Relationship Therapy (CPRT). Routledge.
4. Gil, E. (2015). Working with Children to Heal Interpersonal Trauma: The Power of Play. Guilford Press.
5. Ray, D. C. (2011). Advanced Play Therapy: Essential Conditions, Knowledge, and Skills for Child Practice. Routledge.
6. Gil, E. (2014). Play in Family Therapy. Guilford Press.
7. Bratton, S. C., Ray, D. C., Rhine, T., & Jones, L. (2005). The Efficacy of Play Therapy With Children: A Meta-Analytic Review of Treatment Outcomes. Professional Psychology: Research and Practice, 36(4), 376-390.
8. Kasari, C., & Paparella, T. (2008). Social Skills Interventions for Children with Autism. In E. Hollander & E. Anagnostou (Eds.), Clinical Manual for the Treatment of Autism (pp. 101-123). American Psychiatric Publishing.
תגובות